Squla
Voor alle vakken van de basisschool
Voor alle vakken van de basisschool
Op Squla vind je quizzen en games voor rekenen in groep 4. Oefen direct met rekenonderwerpen zoals tafels, keersommen en deelsommen, klokkijken en geld.
Vanaf 3 jaar groeit de interesse voor cijfers en wordt met vingers en een telrij geoefend met ‘tellen’. De betekenis van de cijfers kennen ze nog niet, maar het besef dat getallen iets betekenen groeit. Ook de verschillen tussen maten als groot, klein en dik, dun worden herkend.
Op Squla oefenen kinderen met cijfers en maten en leren ze de getallen herkennen via leuke spelletjes. Alles is ondersteund met extra beeld en geluid zodat de kleuter zelfstandig kan oefenen.
In groep 1 is er nog niet echt sprake van ‘rekenen’, maar meer van ‘tellen’. Oefenen met tellen vormt een goede basis voor het ‘echte rekenen’ dat op de basisschool in groep 2 en groep 3 begint. Kleuters kunnen de getallen 1 tot en met 10 opnoemen, maar ze weten nog niet wat de woorden echt betekenen. Op Squla leren kinderen cijfers herkennen en oefenen ze met rekenen door interactieve games. Deze bevatten extra veel beeldmateriaal en zijn volledig aangepast op de belevingswereld van het kind.
In groep 2 gaan kleuters een stap verder dan in groep 1. Zij leren de getallen tot en met 20 en komen voor het eerst echt in aanraking met ‘rekenen’. Doordat getalbegrip wordt ontwikkelt kunnen er eenvoudige rekensommen worden geoefend. Op Squla leren kinderen door middel van spelletjes de cijfers in de goede volgorde zetten, oefenen ze met optellen en aftrekken en maken ze kennis met de begrippen ‘meer’, ‘minder’ en ‘evenveel’. Kinderen kunnen zelfstandig oefenen met rekenen doordat er veel gebruik wordt gemaakt van beeld, zoals grafieken.
In groep 3 gaan kinderen verder met de rekenbasis die ze als kleuters in groep 1 en groep 2 hebben gelegd. Het ‘echte rekenen’ is begonnen en er wordt geoefend met ‘kale rekensommen’. Hierin worden enkel getallen en plus-en min symbolen gebruikt. Op Squla oefenen kinderen online met rekenen. In de verschillende quizzen worden plaatjessommen afgewisseld met verhaaltjessommen en getallenlijnen. Ook zullen ze leren om met geld te rekenen.
In groep 4 snappen kinderen hoe rekensommen in elkaar zitten en kunnen ze getallen splitsen, optellen en aftrekken. Nu dit inzicht er is zullen kinderen niet alleen rekenen met ‘kale rekensommen’, maar worden er ook ander soort sommen geoefend. Zo zal er worden gerekend met geld, zal er geoefend worden met klokkijken en wordt er voor het eerst kennis gemaakt met de tafels en krijgt je kind een tafeldiploma. Op Squla oefenen kinderen spelenderwijs met deze verschillende manieren van rekenen.
In groep 5 worden de rekensommen een stuk complexer. Om rekenproblemen te voorkomen is het belangrijk dat kinderen in groep 3 en groep 4 goed hebben geoefend met sommen tot en met 20 en de tafels tot en met 10. Naast dat er in groep 5 gerekend wordt met hogere getallen, leren kinderen ook cijferen met decimalen. Berekeningen met geld, maten en gewichten komen steeds vaker voorbij. Op Squla leren kinderen door middel van spelletjes digitaal klokkijken, rekenen met maten en door te oefenen op Squla zal het rekenen met tafels steeds makkelijker gaan.
In groep 6 wordt er doorgegaan waar er in groep 4 en groep 5 mee begonnen is. Naast dat de verhaaltjessommen langer worden, zijn ze ook een stuk complexer. De getallen waarmee gerekend moet worden hebben een aantal nullen erbij gekregen. Niet alleen in plus-en minsommen maken kinderen kennis met duizendtallen, maar ook bij deel– en keersommen, het omrekenen van liters en gewichten met een rekenmachine en bij het rekenen met geld. Met de quizzen en games van Squla leren kinderen rekenen met grote getallen en spelen ze tegelijk een spelletje.
In groep 7 wordt rekenen vaak als moeilijk beschouwd. Een heleboel kinderen hebben hierbij wat extra hulp nodig. Er wordt veel gerekend met kommagetallen en breuken. Het is daarom belangrijk dat de kinderen de rekenstof uit groep 6 (plus-, min-, keer-, en deelsommen) goed beheersen. Op Squla kan je extra oefenen met rekenen en leren kinderen hoe kommagetallen en breuken werken. Door te oefenen met de rekenquizzen en games zal uiteindelijk ook het hoofdrekenen steeds sneller gaan.
In groep 8 zal er geen nieuwe rekenstof worden geleerd. Vanaf groep 3 tot en met groep 7 zijn alle rekensommen aan bod gekomen (plus-en minsommen, deel-en keersommen, gewichten en maten, breuken en procenten). Deze verschillende manieren van rekenen worden in groep 8 herhaald en uitgediept. De meeste vragen zullen ‘verstopt’ zitten in een verhaaltje. Op Squla leren kinderen rekenen met redactiesommen en kiezen ze zelf de reken categorie(ën) waar ze extra mee willen oefenen.
De rekenstof is ontwikkeld door onderwijsexperts, in lijn met het Nederlandse onderwijssysteem.
Je kind blijft extra gemotiveerd dankzij de prijzen en munten die je in kan wisselen voor cadeautjes.
Volg de resultaten van je kind in het online ouderaccount en de wekelijkse rapportmail.
Daan (ouder)
We hebben nu Squla een jaar of 5 en we zijn er nog steeds blij mee. Sluit goed aan op de lesstof van school. Perfect als aanvulling. De kinderen vinden het extra vak check-dit erg leuk!
Suzanne (leerkracht)
Er is heel veel oefenmateriaal en het spreekt kinderen aan. Je kunt differentiëren en er zitten ook leuke andere onderdelen bij, zoals tekenen, muziek of een nieuwsquiz!
T. (groep 6)
Ik vond tafels eerst moeilijk, maar nu kan ik het in een keer. Als ik Squla een cijfer mocht geven, geef ik een dikke 10+.
Nick (ouder)
Onze zoon vindt het erg leuk om te spelen met Squla. Trapsgewijs leert hij steeds meer. Het geeft een goed gevoel dat de “schermtijd” nu ook nog nuttig gebruikt wordt.
Henk (leerkracht)
Alle kinderen werken met plezier op Squla! Ik zet het in als extra werk, maar de kinderen ervaren het niet zo. Ze vinden het juist leuk! Voor mij moet het extra werk in de klas leuk en leerzaam zijn. Dit is beide onderdeel van de Squla-methode.
P. (groep 5)
Ik kan zelf kiezen wat ik doe, bijvoorbeeld: ik vind breuken moeilijk en hier kan ik het zelf goed oefenen!
Krista (ouder)
Squla is duidelijk, leerzaam, overzichtelijk en leuk. Mijn zoon geniet er zichtbaar van. Het ‘ren spelletje’ en de cadeautjes die je kunt ‘kopen’ zijn een extra stimulans..
Benjamin (leerkracht)
Het niveau past zich gemakkelijk aan. De kinderen kunnen voor zichzelf bezig zijn. Squla maakt gebruik van filmpjes en games. Dit past precies in de wereld van kinderen.
Wanneer ik het woord ‘Squla’ laat vallen, zijn alle ogen van de klas naar mij gericht. Wachtend totdat ik vertel dat ze aan de slag kunnen.
– K. (groep 4)
Aan elke einde van een opdracht is er altijd een minigame en dat is leuk!
In groep 4 leert je kind getallen in woord omzetten in cijfers. Daarnaast gaat je kind aan de slag met het verder tellen en terugtellen tot en met 100. Je kind leert het begrip ‘getallen’ beter begrijpen en weet ook welke getallen meer en welke minder zijn. En wat even en oneven getallen zijn. Een even getal is een getal dat deelbaar is door twee, zonder dat je iets overhoudt.
In groep 4 moet je kind kunnen splitsen tot en met 100. Daarom is het noodzakelijk dat jouw kind het splitsen uit groep 3 onder de knie heeft. Waar je kind in groep 3 het splitsen met de getallen tot en met 10 leert, is je kind nu klaar voor het echte werk. De techniek van het splitsen wordt toegepast in grotere rekensommen tot en met 130.
Leren vermenigvuldigen is best lastig! In groep 4 begint je kind voor het eerst met het oefenen van deze tafels:
TIP: als je bewegend leert, blijven dingen beter hangen. De tafeldans van TikTokker Carmen gaat je kind wellicht helpen. Je bekijkt die uitlegvideo hier.
Naast dat je kind de tafels moet kunnen opnoemen, is het eigenlijk nog veel belangrijker dat je kind de context van de tafels begrijpt. Alleen zo kan je kind bijvoorbeeld een keersom ontdekken in een verhaalsom. Om dit te stimuleren bij je kind is het goed om keersommen te koppelen aan concrete situaties. Voorbeeldvragen voor meer context:
Vanaf groep 4 krijgt je kind te maken met tempotoetsen. Dit zijn toetsen waarbij gekeken wordt hoe je kind kan presteren binnen een bepaalde tijd. Waarom is het belangrijk om het tempo te meten waarom je kind sommen maakt? Het tempo waarin je kind de sommen maakt, zegt iets over de mate waarop je kind de lesstof heeft geautomatiseerd en zelfs gememoriseerd. Twee moeilijke woorden, kort gezegd betekenen ze:
In groep 4 is het tijd om kwartieren en minuten af te gaan lezen. Dit gebeurt eerst op de analoge klok en kan alleen als de hele en halve uren in groep 3 goed zijn blijven hangen. Je kind leert hoeveel minuten er in een uur, half uur en een kwartier zitten. Ook oefent je kind met het juist uitspreken en opschrijven van de tijd. Denk aan tien over twaalf, tien voor half één, tien over half één en tien voor één.
Je kind gaat in groep 4 aan de slag om munten te kunnen koppelen aan een geldbedrag. Ook gaat je kind rekenen met muntgeld en briefgeld tot en met 50 euro. En het euroteken (€) wordt geïntroduceerd. Daarnaast wordt er gewerkt aan het omrekenen van geld, maar ook aan het ‘begrip’ van geld. Want hoeveel is nou 1 euro?
Met optellen en aftrekken maakt je kind in groep 3 al een start. De leerkracht noemt dat ook wel: erbijsommen en erafsommen. In groep 4 is het de bedoeling dat je kind tot en met 20 kan optellen en aftrekken uit het hoofd. Dat noemen we ook wel gememoriseerde kennis, je kind hoeft hier niet over na te denken. Plus- en minsommen tot en met 100, moet je kind kunnen oplossen en uit een verhaaltjessom kunnen halen. Dit kan door bijvoorbeeld de rijgstrategie of de splitsstrategie.
Je kind leert in groep 4 de standaardmaten: meter en centimeter. En weet dat 1 meter = 100 centimeter is. Je kind leert ook hoe je met een liniaal op de centimeter af kunt meten. Je kind gaat aan de slag met referenties. Denk bijvoorbeeld aan dat je duim één centimeter breed is. En één grote stap ongeveer 1 meter. Ook leert je kind een weegschaal aflezen tot en met 20 kilogram. En je kind leert figuren herkennen en benoemen, cilinder, kubus, balk!
In groep 4 begint je kind nog niet echt met breuken. Maar de eerste aanzet wordt gedaan! Zo is het handig als je kind verhoudingen begrijpt. Bijvoorbeeld dat er voor een dubbele hoeveelheid broodjes, twee keer zoveel beleg nodig is. Met het klokkijken leert je kind de begrippen ‘heel’, ‘half’ en ‘kwart’, dat is handig want die zijn ook nodig voor breuken! Ook leert je kind in groep 4 de volgende begrippen en hun context: halveren, verdubbelen, deel en geheel.
Je kind maakt voor het eerst kennis met een visuele weergave van informatie, bijvoorbeeld een taartdiagram en een staafgrafiek. Ook leert je kind om die gegevens af te lezen en te interpreteren. Daarnaast leert je kind ook wat turven is. Turven is het tellen met streepjes door groepjes van vijf te vormen. Eerst vier verticale streepjes en het vijfde streepje gaat daar diagonaal doorheen. Zo cluster je groepjes van vijf, die je gemakkelijk op kan tellen.