Squla
Voor alle vakken van de basisschool
Voor alle vakken van de basisschool
Op Squla vind je quizzen en games voor rekenen in groep 5. Oefen direct met rekenonderwerpen zoals tafels, verhoudingen, tijd en geld.
Vanaf 3 jaar groeit de interesse voor cijfers en wordt met vingers en een telrij geoefend met ‘tellen’. De betekenis van de cijfers kennen ze nog niet, maar het besef dat getallen iets betekenen groeit. Ook de verschillen tussen maten als groot, klein en dik, dun worden herkend.
Op Squla oefenen kinderen met cijfers en maten en leren ze de getallen herkennen via leuke spelletjes. Alles is ondersteund met extra beeld en geluid zodat de kleuter zelfstandig kan oefenen.
In groep 1 is er nog niet echt sprake van ‘rekenen’, maar meer van ‘tellen’. Oefenen met tellen vormt een goede basis voor het ‘echte rekenen’ dat op de basisschool in groep 2 en groep 3 begint. Kleuters kunnen de getallen 1 tot en met 10 opnoemen, maar ze weten nog niet wat de woorden echt betekenen. Op Squla leren kinderen cijfers herkennen en oefenen ze met rekenen door interactieve games. Deze bevatten extra veel beeldmateriaal en zijn volledig aangepast op de belevingswereld van het kind.
In groep 2 gaan kleuters een stap verder dan in groep 1. Zij leren de getallen tot en met 20 en komen voor het eerst echt in aanraking met ‘rekenen’. Doordat getalbegrip wordt ontwikkelt kunnen er eenvoudige rekensommen worden geoefend. Op Squla leren kinderen door middel van spelletjes de cijfers in de goede volgorde zetten, oefenen ze met optellen en aftrekken en maken ze kennis met de begrippen ‘meer’, ‘minder’ en ‘evenveel’. Kinderen kunnen zelfstandig oefenen met rekenen doordat er veel gebruik wordt gemaakt van beeld, zoals grafieken.
In groep 3 gaan kinderen verder met de rekenbasis die ze als kleuters in groep 1 en groep 2 hebben gelegd. Het ‘echte rekenen’ is begonnen en er wordt geoefend met ‘kale rekensommen’. Hierin worden enkel getallen en plus-en min symbolen gebruikt. Op Squla oefenen kinderen online met rekenen. In de verschillende quizzen worden plaatjessommen afgewisseld met verhaaltjessommen en getallenlijnen. Ook zullen ze leren om met geld te rekenen.
In groep 4 snappen kinderen hoe rekensommen in elkaar zitten en kunnen ze getallen splitsen, optellen en aftrekken. Nu dit inzicht er is zullen kinderen niet alleen rekenen met ‘kale rekensommen’, maar worden er ook ander soort sommen geoefend. Zo zal er worden gerekend met geld, zal er geoefend worden met klokkijken en wordt er voor het eerst kennis gemaakt met de tafels en krijgt je kind een tafeldiploma. Op Squla oefenen kinderen spelenderwijs met deze verschillende manieren van rekenen.
In groep 5 worden de rekensommen een stuk complexer. Om rekenproblemen te voorkomen is het belangrijk dat kinderen in groep 3 en groep 4 goed hebben geoefend met sommen tot en met 20 en de tafels tot en met 10. Naast dat er in groep 5 gerekend wordt met hogere getallen, leren kinderen ook cijferen met decimalen. Berekeningen met geld, maten en gewichten komen steeds vaker voorbij. Op Squla leren kinderen door middel van spelletjes digitaal klokkijken, rekenen met maten en door te oefenen op Squla zal het rekenen met tafels steeds makkelijker gaan.
In groep 6 wordt er doorgegaan waar er in groep 4 en groep 5 mee begonnen is. Naast dat de verhaaltjessommen langer worden, zijn ze ook een stuk complexer. De getallen waarmee gerekend moet worden hebben een aantal nullen erbij gekregen. Niet alleen in plus-en minsommen maken kinderen kennis met duizendtallen, maar ook bij deel– en keersommen, het omrekenen van liters en gewichten met een rekenmachine en bij het rekenen met geld. Met de quizzen en games van Squla leren kinderen rekenen met grote getallen en spelen ze tegelijk een spelletje.
In groep 7 wordt rekenen vaak als moeilijk beschouwd. Een heleboel kinderen hebben hierbij wat extra hulp nodig. Er wordt veel gerekend met kommagetallen en breuken. Het is daarom belangrijk dat de kinderen de rekenstof uit groep 6 (plus-, min-, keer-, en deelsommen) goed beheersen. Op Squla kan je extra oefenen met rekenen en leren kinderen hoe kommagetallen en breuken werken. Door te oefenen met de rekenquizzen en games zal uiteindelijk ook het hoofdrekenen steeds sneller gaan.
In groep 8 zal er geen nieuwe rekenstof worden geleerd. Vanaf groep 3 tot en met groep 7 zijn alle rekensommen aan bod gekomen (plus-en minsommen, deel-en keersommen, gewichten en maten, breuken en procenten). Deze verschillende manieren van rekenen worden in groep 8 herhaald en uitgediept. De meeste vragen zullen ‘verstopt’ zitten in een verhaaltje. Op Squla leren kinderen rekenen met redactiesommen en kiezen ze zelf de reken categorie(ën) waar ze extra mee willen oefenen.
De rekenstof is ontwikkeld door onderwijsexperts, in lijn met het Nederlandse onderwijssysteem.
Je kind blijft extra gemotiveerd dankzij de prijzen en munten die je in kan wisselen voor cadeautjes.
Volg de resultaten van je kind in het online ouderaccount en de wekelijkse rapportmail.
Daan (ouder)
We hebben nu Squla een jaar of 5 en we zijn er nog steeds blij mee. Sluit goed aan op de lesstof van school. Perfect als aanvulling. De kinderen vinden het extra vak check-dit erg leuk!
Suzanne (leerkracht)
Er is heel veel oefenmateriaal en het spreekt kinderen aan. Je kunt differentiëren en er zitten ook leuke andere onderdelen bij, zoals tekenen, muziek of een nieuwsquiz!
T. (groep 6)
Ik vond tafels eerst moeilijk, maar nu kan ik het in een keer. Als ik Squla een cijfer mocht geven, geef ik een dikke 10+.
Nick (ouder)
Onze zoon vindt het erg leuk om te spelen met Squla. Trapsgewijs leert hij steeds meer. Het geeft een goed gevoel dat de “schermtijd” nu ook nog nuttig gebruikt wordt.
Henk (leerkracht)
Alle kinderen werken met plezier op Squla! Ik zet het in als extra werk, maar de kinderen ervaren het niet zo. Ze vinden het juist leuk! Voor mij moet het extra werk in de klas leuk en leerzaam zijn. Dit is beide onderdeel van de Squla-methode.
P. (groep 5)
Ik kan zelf kiezen wat ik doe, bijvoorbeeld: ik vind breuken moeilijk en hier kan ik het zelf goed oefenen!
Krista (ouder)
Squla is duidelijk, leerzaam, overzichtelijk en leuk. Mijn zoon geniet er zichtbaar van. Het ‘ren spelletje’ en de cadeautjes die je kunt ‘kopen’ zijn een extra stimulans..
Benjamin (leerkracht)
Het niveau past zich gemakkelijk aan. De kinderen kunnen voor zichzelf bezig zijn. Squla maakt gebruik van filmpjes en games. Dit past precies in de wereld van kinderen.
Wanneer ik het woord ‘Squla’ laat vallen, zijn alle ogen van de klas naar mij gericht. Wachtend totdat ik vertel dat ze aan de slag kunnen.
– K. (groep 4)
Aan elke einde van een opdracht is er altijd een minigame en dat is leuk!
Je kind leert in groep 5 om getallen tot en met 1000 opschrijven en opzeggen en vanuit elk getal verder tellen óf terugtellen. Het getalbegrip van je kind groeit. Zo leert je kind dat 698 dicht bij de 700 ligt en dat 367 dichterbij de 400 dan bij de 300 is.
In groep 5 gaat je kind aan de slag met decimale getallen, getallen achter de komma. Dit gebeurt vooral in de context van geld. Je kind leert hoe je die komma moet schrijven (kommanotatie) en begrijpt wat die komma betekent. Bijvoorbeeld dat € 7,10 meer is dan € 7,05 of € 6,95. Ook leert je kind het optellen en aftrekken van eenvoudige geldbedragen, met twee cijfers achter de komma. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kassabon.
In groep 4 leert je kind erbijsommen en erafsommen tot en met 20 memoriseren. In groep 5 leert je kind vlot optellen tot en met 100. En met sprongen van tien en honderd optellen tot en met 1000. Zowel als platte soms als in een contextsituatie, ook wel een redactiesom of verhaaltjessom genoemd. Je kind oefent met onder elkaar optellen, met het onthouden van de getallen en met het lenen.
Je kind leert in groep 4 de tafels 1 t/m 5 en 10. In groep 5 komen daar de volgende tafels bij die je kind leert automatiseren:
Je kind maakt ook kennis met de tafel van 12, 15, 25 en 50.
Het is belangrijk dat je kind in groep 5 leert dat een deelsom het omgekeerde is van een keersom, dat maakt de boel een stuk makkelijker namelijk! 4 x 5 = 20. 20 : 5 = 4. En 20 : 4 = 5. Je kind gaat aan de slag met staartdelingen en begrijpt wat ‘rest’ inhoudt. Je kind leert verschillende strategieën om deelsommen te maken:
Je kind begrijpt wat een ‘kwart’ betekent: dat is namelijk een kwart van één geheel maar ook een ‘kwart’ van een specifieke hoeveelheid. Denk aan: kun je een kwart van die pizza afsnijden? Of een kwart van de 20 kinderen heeft een bril, hoeveel zijn er dat?
In groep 5 maakt je kind kennis met het metrieke stelsel. Dus naast de meter en de centimeter uit groep 4, leert je kind nu ook milimeter, decimeter en kilometer. Ook begrijpt je kind hoe deze met elkaar in verhouding staan:
Je kind kan de juiste maat in de juiste context gebruiken. Welke maat geef je bijvoorbeeld aan voor een afstand?
Jouw kind weet hoe hij de oppervlakte van een figuur kan meten, globaal én precies. Je kind begrijpt ook dat als je de vorm van een figuur groter maakt, dat de oppervlakte meebeweegt en dat als je het figuur enkel vervormd, dat de oppervlakte gelijk blijft. Ook leert je kind kritisch nadenken over oppervlakte, zien twee figuren met dezelfde oppervlakte er bijvoorbeeld ook altijd hetzelfde uit?
In groep 5 begrijpt je kind dat ‘gram’ de standaardmaat is en weet dat 1000 gram gelijk staat aan 1 kg. Ook krijgt je kind meer gevoel met de betekenis van ‘grammen’. Zo weet hij bijvoorbeeld dat een postzegel en een papiertje ongeveer een gram wegen. Ook kan je kind een weegschaal aflezen, digitaal en analoog. Daarnaast leert je kind ook over gewichten kritisch nadenken, wanneer gebruik je grammen? En wanneer kilogrammen?
In groep 5 snapt jouw kind de maanden en het kalenderjaar. Ook kan je kind berederen welke maand het over een half jaar is. En je kind weet tot op de minuut nauwkeurig af te lezen hoe laat het is, zowel op een analoge als digitale klok. Je kind weet dat er:
In één etmaal 24 uur zitten