Squla
Voor alle vakken van de basisschool
Voor alle vakken van de basisschool
Op Squla vind je quizzen en games voor taal in groep 1. Oefen direct met taalonderwerpen zoals rijmen, woordenschat en lezen.
Je peuter leert steeds meer woordjes! Gezellig samen kletsen, zingen en steeds beter begrijpen wat de ander zegt: je nieuwsgierige peuter oefent bij Squla met taalontwikkeling.
Je peuter ontdekt stapje voor stapje de Nederlandse taal. Spelen met letters, leuke rijmpjes en spelletjes zoals memory helpen je peuter in zijn of haar cognitieve ontwikkeling. Je kind ontdekt dat tekens worden gebruikt om iets te vertellen. Zo wordt de taalontwikkeling gestimuleerd. Taal oefenen op Squla is verantwoord, afgestemd op de belevingswereld van je peuter en vooral heel leuk en leerzaam!
Het is een huisdier en zegt ‘miauw’! Ook geeft hij kopjes en vangt hij muisjes, hoe noem je zo’n dier? En hoe ziet het woord eruit als je het opschrijft? In groep 1 vergroot je kind zijn of haar woordenschat van de Nederlandse taal. Nieuwe woordjes worden aangeleerd, omschreven en geoefend met de games en quizzen van Squla. Je kind onthoudt woorden op een leuke manier door ze te zien en tegelijkertijd te horen. Er wordt gespeeld met met klanken die je ook kunt schrijven in letters, zoals de ‘a’, de ‘p’ of de ‘i’. Zo herkent je kind steeds vaker de letters.
Uit welke letters en klanken bestaat een woord? Door woorden uit elkaar te ‘hakken’ en op te delen in stukjes, leert je kind ze goed te oefenen. Ook oefent je kind met het herkennen en gebruiken van allerlei leuke rijmwoorden en klanken zoals maan-staan. Spelenderwijs wordt in groep 2 de woordenschat verder vergroot door zelf woordjes te vormen. Er wordt begonnen met tweetekenklanken, deze schrijf je zoals je ze hoort: ui, ei, oe, au. Met leuke games en quizzen je kind zelfstandig en verantwoord zijn eerste woordjes laten lezen en schrijven!
Wat is een circus en aan welke woorden denk je dan? Een leeuw, een circustent en een clown? En welke woorden passen bij vakantie? In groep 3 vergroot je kind zijn of haar woordenschat door te oefenen met klanken, technisch lezen en leren spellen. Je kind herkent letters die horen bij bepaalde klanken en gebruikt actief letters bij het vormen van woorden. Om, al, la, ma, tas, pop, je kind leert met de games en quizzen van Squla op een leuke manier klankzuivere woordjes te lezen en te schrijven. Zo wordt oefenen van de Nederlandse taal steeds leuker!
In de kast, op de kast, naast de kast, onder de kast.. Je kind oefent in groep 4 met het herkennen en toepassen van voorzetsels en ook lidwoorden als de, het en een. Je kind leert door de spelletjes van Squla dat taal handig is om te communiceren. Spelenderwijs wordt je kind zich bewuster van de Nederlandse taal en kan hij zichzelf steeds beter uitdrukken. Je leert het begin en einde van een zin te herkennen. En is het smakelijk of smakelig? Ook het opdelen van samengestelde woorden en het tellen van lettergrepen komt aan bod.
Joep gaat naar de grote school. Wie gaat naar school? Joep! Joep is het onderwerp in deze zin. En hoe vind je de persoonsvorm? In groep 5 gaat het leren van taal over het herkennen van zinsdelen. Je kind leer op een speelse manier de structuur van woorden herkennen. En er wordt begonnen met zinsontleding. Ook het oefenen van spelling, grammatica en bijvoeglijke naamwoorden komt bij de spelletjes voor taal aan bod. Met Squla wordt het leren van de Nederlandse taal uitdagend en leuk om te doen!
Feest en festijn, loon en salaris, zak en draagtas. Synoniemen zijn woorden die ongeveer hetzelfde betekenen. En als ze juist het tegenovergestelde betekenen? Zoals snel en traag, blij en boos? Je kind leert in groep 6 wat tegenstellingen en synoniemen zijn. Ook oefent je kind spelenderwijs met zinsontleding en het vervoegen van werkwoorden vanuit de grondvorm. Aan het einde van groep 6 is het herkennen en benoemen van structuur in een zin voor je kind vanzelfsprekend.
Ik ben lief, mijn hondje is liever, maar mijn moeder is het liefst! Je kind oefent en herkent trappen van vergelijking in groep 7. Ook oefent je kind met zinsopbouw door zinnen te ontleden. Zo leert je kind spelenderwijs om het werkwoordelijk gezegde en het bijvoeglijke naamwoord te vinden. Ook spreekwoorden en uitdrukkingen komen bij taal aan bod. Wat is precies een blauwe maandag? En wat bedoelen ze met koffiedik kijken? Met de games en quizzen van Squla oefent je kind op een leuke manier met de Nederlandse taal!
Schrijf je een brief waarin je aanspreekt met ‘je’ of met ‘u’? En zeg je ‘Hoi’ of begin je met ‘Geachte’? In groep 8 leert je kind het verschil tussen formeel en informeel taalgebruik. Je kind gaat verder met zinsontleding en leert het lijdend voorwerp en het meewerkend voorwerp te vinden in de zin. Het leren discussiëren, communiceren en het leggen van de klemtoon komt ook aan bod. De games en quizzen van Squla helpen je kind aan een goede voorbereiding voor de Cito en een fijne basis voor het voortgezet onderwijs!
De lesstof is ontwikkeld door onderwijsexperts, in lijn met het Nederlandse onderwijssysteem.
Je kind blijft extra gemotiveerd dankzij de prijzen en munten die je in kan wisselen voor cadeautjes.
Volg de resultaten van je kind in het online ouderaccount en de wekelijkse rapportmail.
Daan (ouder)
We hebben nu Squla een jaar of 5 en we zijn er nog steeds blij mee. Sluit goed aan op de lesstof van school. Perfect als aanvulling. De kinderen vinden het extra vak check-dit erg leuk!
Suzanne (leerkracht)
Er is heel veel oefenmateriaal en het spreekt kinderen aan. Je kunt differentiëren en er zitten ook leuke andere onderdelen bij, zoals tekenen, muziek of een nieuwsquiz!
T. (groep 6)
Ik vond tafels eerst moeilijk, maar nu kan ik het in een keer. Als ik Squla een cijfer mocht geven, geef ik een dikke 10+.
Nick (ouder)
Onze zoon vindt het erg leuk om te spelen met Squla. Trapsgewijs leert hij steeds meer. Het geeft een goed gevoel dat de “schermtijd” nu ook nog nuttig gebruikt wordt.
Henk (leerkracht)
Alle kinderen werken met plezier op Squla! Ik zet het in als extra werk, maar de kinderen ervaren het niet zo. Ze vinden het juist leuk! Voor mij moet het extra werk in de klas leuk en leerzaam zijn. Dit is beide onderdeel van de Squla-methode.
P. (groep 5)
Ik kan zelf kiezen wat ik doe, bijvoorbeeld: ik vind breuken moeilijk en hier kan ik het zelf goed oefenen!
Krista (ouder)
Squla is duidelijk, leerzaam, overzichtelijk en leuk. Mijn zoon geniet er zichtbaar van. Het ‘ren spelletje’ en de cadeautjes die je kunt ‘kopen’ zijn een extra stimulans..
Benjamin (leerkracht)
Het niveau past zich gemakkelijk aan. De kinderen kunnen voor zichzelf bezig zijn. Squla maakt gebruik van filmpjes en games. Dit past precies in de wereld van kinderen.
Wanneer ik het woord ‘Squla’ laat vallen, zijn alle ogen van de klas naar mij gericht. Wachtend totdat ik vertel dat ze aan de slag kunnen.
– K. (groep 4)
Aan elke einde van een opdracht is er altijd een minigame en dat is leuk!
Het is een huisdier en zegt ‘miauw’! Ook geeft hij kopjes en vangt hij muisjes, hoe noem je zo’n dier? En hoe ziet het woord eruit als je het opschrijft? In groep 1 vergroot je kind zijn of haar woordenschat van de Nederlandse taal. Nieuwe woordjes worden aangeleerd, omschreven en geoefend met de games en quizzen van Squla. Je kind onthoudt woorden op een leuke manier door ze te zien en tegelijkertijd te horen.
Naast het uitbreiden van de woordenschat wordt er gewerkt aan het herkennen van letters in woorden. Er wordt gespeeld met klanken die je ook kunt schrijven in letters, zoals de ‘a’, de ‘p’ of de ‘i’. Zo herkent je kind steeds vaker de letters.