Squla
Voor alle vakken van de basisschool
Voor alle vakken van de basisschool
Op Squla vind je quizzen en games voor begrijpend lezen in groep 1. Oefen meteen met teksten over onder andere dieren, uitvindingen en reizen.
Kan je peuter niet wachten met leren lezen? Op Squla maakt je peuter kennis met letters en klanken. Ga aan de slag met het alfabet herkennen: in welk woord hoor je de letter ‘b’? Waar zie je de letter ‘f’? Ook oefent je peuter met de klanken ‘oe’, ‘oo’ en ‘a’ met vrolijke letterliedjes. Op deze manier maakt je peuter oefent je peuter op een vrolijke manier leren lezen!
Voordat je kind begrijpend gaat lezen, leert je kind lezen. In groep 1 oefent je kind op Squla met alle letters van het alfabet en maakt kennis met verschillende klanken door middel van vrolijke letterliedjes. Als je kind er klaar voor is, wordt in groep 1 ook de eerste stap gezet met woorden en zinnen herkennen. Zo zet je kind de eerste stappen richting het leren lezen!
In groep 2 gaat je kind stapje verder dan in groep 1. Je kind oefent nog steeds met letters en klanken, maar zet ook de volgende stap met lettergrepen. Zo start je kind met het hakken en plakken van woorden. Uit hoeveel delen bestaat het woord ‘panda’? Hoeveel stukjes heeft het woord ‘vrachtwagen’? Daarnaast kan je kind ook oefenen met woorden en zinnen herkennen.
De basis met letters is in groep 1 en 2 gelegd. Zodra je kind een nieuwe letter heeft geleerd, volgen woordjes lezen al snel. In groep 3 begint je kind dan ook al met technisch lezen. Je kind oefent met het koppelen van lettercombinaties aan klanken en woorden. Naast herhalen van alle letters, oefent je kind ook met hakken en plakken van woorden én zinnen. Zo gaat leren lezen haast ongemerkt!
Is deze tekst informatief, verhalend of wervend? Vanaf groep 4 leert je kind onderscheid te maken tussen verschillende soorten teksten. In elke quiz komen allerlei teksten aan bod, van informatief tot kinderboek. De teksten sluiten aan bij de lesstof van school en laat je kind zelfstandig lezen. De leerzame spelletjes helpen je om de vier informatieve w’s uit de tekst te halen: Wie is hoofdpersoon? Wat doet de hoofdpersoon? Waar is de hoofdpersoon? Wanneer gaat de hoofdpersoon iets doen?
Krantenartikelen staan vaak bomvol moeilijke woorden, weet jij wat ze betekenen? In groep 5 leert je kind met de begrijpend lezen-quizzen om bruikbare informatie uit informatieve teksten te halen. Moeilijke woorden snap je beter als je begrijpt waar de rest van de tekst over gaat. Ook oefent je kind met teksten die verwijzen naar het verleden of de toekomst.
In groep 6 leert je kind om verschillende soorten teksten te analyseren. Teksten met langere zinnen, tegenstellingen, vergelijkingen en voorbeelden. Soms zijn zinnen door elkaar gehusseld. Kun jij ervoor zorgen dat het weer een goed lopende en begrijpelijke tekst wordt? Structuur is heel belangrijk. Net als het ontdekken van de relatie tussen oorzaak en gevolg, of middel en doel. Speel, lees en oefen het met de begrijpend lezen-quizzen van Squla!
Soms kun je voorspellen hoe een tekst verder gaat, nog voordat je verder leest. Magie? Een beetje, maar je bent vooral steeds beter in begrijpend lezen! In groep 7 leert je kind gerichter informatie uit een tekst te halen. Je oefent structuren herkennen en leert teksten daardoor stapsgewijs analyseren. Allerlei verbanden komen aan bod, zoals de relatie tussen als en dan, of probleem en oplossing. Ook ontdekt je kind het gebruiken en herkennen van verwijswoorden.
Volgend schooljaar gaat je kind naar de middelbare school. Een grote stap! En daar hoort veel extra lezen bij. Ook is begrijpend lezen een verplicht onderdeel in de Eindtoets. Daarom extra belangrijk om dit goed te oefenen. Met de begrijpend lezen-quizzen oefent je kind spelenderwijs met het vinden van de juiste informatie, herkennen van verbanden en structuren en het verbinden van verwijswoorden. Allerlei soorten teksten komen aan bod. Zo gaat je kind vol zelfvertrouwen de Eindtoets en middelbare school tegemoet!
De lesstof is ontwikkeld door onderwijsexperts, in lijn met het Nederlandse onderwijssysteem.
Je kind blijft extra gemotiveerd dankzij de prijzen en munten die je in kan wisselen voor cadeautjes.
Volg de resultaten van je kind in het online ouderaccount en de wekelijkse rapportmail.
Daan (ouder)
We hebben nu Squla een jaar of 5 en we zijn er nog steeds blij mee. Sluit goed aan op de lesstof van school. Perfect als aanvulling. De kinderen vinden het extra vak check-dit erg leuk!
Suzanne (leerkracht)
Er is heel veel oefenmateriaal en het spreekt kinderen aan. Je kunt differentiëren en er zitten ook leuke andere onderdelen bij, zoals tekenen, muziek of een nieuwsquiz!
T. (groep 6)
Ik vond tafels eerst moeilijk, maar nu kan ik het in een keer. Als ik Squla een cijfer mocht geven, geef ik een dikke 10+.
Nick (ouder)
Onze zoon vindt het erg leuk om te spelen met Squla. Trapsgewijs leert hij steeds meer. Het geeft een goed gevoel dat de “schermtijd” nu ook nog nuttig gebruikt wordt.
Henk (leerkracht)
Alle kinderen werken met plezier op Squla! Ik zet het in als extra werk, maar de kinderen ervaren het niet zo. Ze vinden het juist leuk! Voor mij moet het extra werk in de klas leuk en leerzaam zijn. Dit is beide onderdeel van de Squla-methode.
P. (groep 5)
Ik kan zelf kiezen wat ik doe, bijvoorbeeld: ik vind breuken moeilijk en hier kan ik het zelf goed oefenen!
Krista (ouder)
Squla is duidelijk, leerzaam, overzichtelijk en leuk. Mijn zoon geniet er zichtbaar van. Het ‘ren spelletje’ en de cadeautjes die je kunt ‘kopen’ zijn een extra stimulans..
Benjamin (leerkracht)
Het niveau past zich gemakkelijk aan. De kinderen kunnen voor zichzelf bezig zijn. Squla maakt gebruik van filmpjes en games. Dit past precies in de wereld van kinderen.
Wanneer ik het woord ‘Squla’ laat vallen, zijn alle ogen van de klas naar mij gericht. Wachtend totdat ik vertel dat ze aan de slag kunnen.
– K. (groep 4)
Aan elke einde van een opdracht is er altijd een minigame en dat is leuk!
Krantenartikelen staan vaak bomvol moeilijke woorden, weet jij wat ze betekenen? In groep 5 leert je kind met de begrijpend lezen-quizzen om bruikbare informatie uit informatieve teksten te halen. Moeilijke woorden snap je beter als je begrijpt waar de rest van de tekst over gaat!
Naast het halen van informatie uit de soort teksten die al eerder besproken zijn, oefent je kind met teksten die verwijzen naar het verleden of de toekomst.