Squla
Voor alle vakken van de basisschool
Voor alle vakken van de basisschool
Heeft je kind moeite met het (voor)lezen van teksten, schrijft hij woorden vaak op zoals hij ze hoort en maakt hij veel fouten bij dictees? Dan kan er sprake zijn van dyslexie. Soms is dit al op vroege leeftijd duidelijk, maar meestal wordt pas in een hogere groep van de basisschool ontdekt dat een kind aan dyslexie lijdt. Dit komt vooral doordat ouders vaak niet weten wat dyslexie is, laat staan hoe zij het herkennen. Daarom vertelt Squla je hier wat de dyslexie symptomen zijn. Verder staan er 50 kenmerken van dyslexie op een rijtje.
Ondanks dat dyslexie een veelvoorkomend probleem is onder kinderen, weten ouders er vaak maar weinig over. Dit is één van de redenen dat dyslexie soms pas in een latere groep van de basisschool wordt vastgesteld. Omdat een kind dan al een (behoorlijke) achterstand opgelopen kan hebben, is het prettig als dyslexie zo vroeg mogelijk wordt vastgesteld. Je kunt je kind dan op de juiste manier begeleiden, zodat hij mogelijk toch mee komt. Daarom is het belangrijk om de symptomen van kinderen met dyslexie te herkennen.
Allereerst moet je weten dat er bij dyslexie onderscheid gemaakt wordt tussen primaire en secundaire symptomen. De technische leesvaardigheid en spellingvaardigheid zijn primaire symptomen van dyslexie. Een secundair symptoom van kinderen met dyslexie is dat zij vaak moeite hebben met begrijpend lezen op de basisschool en studerend lezen op het voortgezet onderwijs en in hun latere leven. Daarnaast hebben kinderen met dyslexie meestal ook (meer) moeite met vreemde talen. Een derde en laatste secundair symptoom van dyslexie is dat kinderen moeite hebben met het automatiseren van rekenvaardigheden.
Dyslexie veroorzaakt problemen op het gebied van lezen en schrijven, maar er kunnen ook sociaal-emotionele gevolgen om de hoek komen kijken. Zo kan je kind bijvoorbeeld een lage zelfwaardering ontwikkelen als de diagnose dyslexie gesteld wordt. Op latere leeftijd kan dyslexie er zelfs voor zorgen dat iemand in een depressie belandt.
Gelukkig zijn er ook factoren die sociaal-emotionele gevolgen van dyslexie positief kunnen beïnvloeden. Een diagnose in de kindertijd is hier een goed voorbeeld van. Als de diagnose dyslexie al op jonge leeftijd gesteld wordt, leert je kind hier op den duur mee leven. Heeft je kind dyslexie? Dan is het belangrijk dat je begrip toont en je kind steunt. Dit zorgt er namelijk ook voor dat je kind minder negatieve gevolgen ervaart van deze hersenstoornis.
Als je kind moeite heeft met lezen of schrijven, denk je misschien al vrij snel aan dyslexie. Er zijn mensen die denken dat dit de enige kenmerken van dyslexie zijn, maar dat is niet het geval. Je kunt dyslexie namelijk nog aan tal van andere zaken herkennen. Benieuwd wat nog meer kenmerken van dyslexie zijn? Squla zet er hieronder 50 voor je op een rijtje.
Je kind:
Problemen met lezen en spellen zijn de primaire symptomen van dyslexie. Daarnaast hebben kinderen met dyslexie vaak moeite met begrijpend lezen, vreemde talen en het automatiseren van rekenvaardigheden. Deze laatste drie symptomen worden ook wel de secundaire symptomen van dyslexie genoemd.
Kinderen met dyslexie maken vaak veel fouten in dictees. Dit komt doordat ze woorden vaak opschrijven zoals zij ze horen. Bovendien komt het regelmatig voor dat een kind met dyslexie letters door elkaar haalt of spiegelt (‘b’ wordt ‘d’ en andersom).
Een kind met dyslexie denkt vaak logisch, beeldend en/of creatief. Daarnaast zijn ze vaak (veel) praktischer ingesteld dan kinderen zonder dyslexie. Ook zijn ze in staat om bepaalde dingen goed te onthouden. Dit is vooral het geval met dingen die ze zelf gezien of gehoord hebben.
Als je kind moeite heeft met lezen en/of schrijven, kan hij aan dyslexie lijden. Toch zijn dit niet de enige kenmerken. Kinderen met dyslexie hebben namelijk ook vaak moeite met rijmen, het herkennen van letters, hakken en plakken, kleuren onthouden, links en rechts uit elkaar houden en leren klokkijken.
Ja, een kind kan hoogbegaafd zijn en dyslexie hebben. Mondeling redden zij zich vaak meer dan goed, maar schrijven zorgt voor problemen. Doordat deze kinderen vaak goed zijn in veel dingen, kan het zijn dat de hersenstoornis pas op latere leeftijd ontdekt wordt.