Kies je groep
Peuters
Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Groep 5
Groep 6
Groep 7
Groep 8
Alle vakken
Kies je groep
Groep 5 zit boordevol kennis. Alles wat er in groep 4 al geleerd is, wordt in groep 5 in een moeilijkere variant aangeboden. De zinnen worden langer, de rekenkundige vraagstukken moeilijker. En er wordt een begin gemaakt met topografie. Benieuwd wat er allemaal gebeurt in groep 5?
De stof die in groep 4 al geïntroduceerd is, wordt in groep 5 een verder uitgebouwd. Optellen en aftrekken lukt al met hoge getallen en keersommen hebben kinderen in groep 4 ook al gezien. Groep 5 is echter het jaar van tafels herhalen en nogmaals goed in je hoofd stampen, wat heel belangrijk is voor het begrijpen en toepassen van de rekenstof in de bovenbouw. En daarna wordt het delen aan de kennis toegevoegd. Ook krijgen kinderen nu te maken met tafels die verstopt zitten in verhaaltjessommen.
Er wordt in de klas veel geoefend met de uitbreiding van de woordenschat. Dat is niet mis! Woorden als uitgekookt, uitmuntend, vaag, verijdelen, warmbloedig en weigeren moet het kind al kunnen herkennen. Ook is er aandacht voor zinsbouw. Wat is het onderwerp van de zin, wat is de persoonsvorm? De basis voor het begrijpen van de taal. Je kind zal zinnen kunnen lezen en begrijpen van wel 10 woorden. Tip: gebruik zelf ook meer moeilijke woorden. Je zult versteld staan van wat je kind al begrijpt.
In groep 5 krijgen de meeste kinderen de eerste lessen topografie. Hoe ziet Nederland eruit? Wat is hoofdstad en waar ligt die? Waar woon je zelf? En hoe zit het met de Waddeneilanden? Ook met aardrijkskunde wordt een begin gemaakt. Vaak eerst vanuit de eigen omgeving en provincie. Het verschil tussen stad en dorp en de grondsoorten. Met al deze deelvakken kan je kind oefenen op Squla. Op veel scholen worden ook toetsen voor topografie afgenomen waarvoor je kind een leerblad naar huis mee krijgt. Voor het eerst overhoren dus!
Werden spelfoutjes in groep 4 soms nog door de vingers gezien, in groep 5 wordt er door de leerkracht strenger naar gekeken. Het beheersen van de spellingsregels wordt steeds belangrijker. Kinderen komen erachter dat niet alles geschreven wordt zoals het woord klinkt. Oefenen met s of z, verkleinwoordjes, samengestelde woorden, i of ie, aai, ooi en oei. Ook weetwoorden met au/ou of ei/ij komen weer aan bod. Tip: oefen met je kind enkelvoud en meervoud van woorden. Hoe schrijf je het meervoud van schaap? En van boot?
Weet je kind ineens wat te vertellen over ridders? Grote kans dat de leerkracht het net over de Middeleeuwen heeft gehad. Ook dinosauriërs (prehistorie) en de Romeinse tijd kunnen langskomen. Vaak wordt er in een chronologische volgorde gewerkt: dus eerst de oertijd en zo verder richting het heden. Zo leert je kind steeds meer over al die jaren voordat hij of zij ter wereld kwam. Er blijkt al heel wat leven te zijn geweest, zelfs voordat opa en oma er waren!
Lees meer over geschiedenis op Squla.
Squla maakt leren leuk, maar ondertussen leert je kind serieus veel!
De games op Squla zijn volledig in lijn met de onderwijsdoelen van de overheid.
Squla is er voor peuters tot kinderen in groep 8. In elke groep wordt het niveau een stapje uitdagender.
Daan (ouder)
We hebben nu Squla een jaar of 5 en we zijn er nog steeds blij mee. Sluit goed aan op de lesstof van school. Perfect als aanvulling. De kinderen vinden het extra vak check-dit erg leuk!
Suzanne (leerkracht)
Er is heel veel oefenmateriaal en het spreekt kinderen aan. Je kunt differentiëren en er zitten ook leuke andere onderdelen bij, zoals tekenen, muziek of een nieuwsquiz!
T. (groep 6)
Ik vond tafels eerst moeilijk, maar nu kan ik het in een keer. Als ik Squla een cijfer mocht geven, geef ik een dikke 10+.
Nick (ouder)
Onze zoon vindt het erg leuk om te spelen met Squla. Trapsgewijs leert hij steeds meer. Het geeft een goed gevoel dat de “schermtijd” nu ook nog nuttig gebruikt wordt.
Henk (leerkracht)
Alle kinderen werken met plezier op Squla! Ik zet het in als extra werk, maar de kinderen ervaren het niet zo. Ze vinden het juist leuk! Voor mij moet het extra werk in de klas leuk en leerzaam zijn. Dit is beide onderdeel van de Squla-methode.
P. (groep 5)
Ik kan zelf kiezen wat ik doe, bijvoorbeeld: ik vind breuken moeilijk en hier kan ik het zelf goed oefenen!
Krista (ouder)
Squla is duidelijk, leerzaam, overzichtelijk en leuk. Mijn zoon geniet er zichtbaar van. Het ‘ren spelletje’ en de cadeautjes die je kunt ‘kopen’ zijn een extra stimulans..
Benjamin (leerkracht)
Het niveau past zich gemakkelijk aan. De kinderen kunnen voor zichzelf bezig zijn. Squla maakt gebruik van filmpjes en games. Dit past precies in de wereld van kinderen.
Wanneer ik het woord ‘Squla’ laat vallen, zijn alle ogen van de klas naar mij gericht. Wachtend totdat ik vertel dat ze aan de slag kunnen.
– K. (groep 4)
Aan elke einde van een opdracht is er altijd een minigame en dat is leuk!