Kies je groep
Peuters
Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Groep 5
Groep 6
Groep 7
Groep 8
Alle vakken
Kies je groep
Groep 4 is een belangrijke groep. Je kind heeft in groep 3 kunnen oefenen met werken en gaat nu steeds meer met echte lessen aan de slag. Veel oefenen is goed om je kind lekker te laten werken. Op school en ook thuis.
Begrijpend lezen wordt steeds belangrijker. Dat betekent dus niet alleen de woorden leren te herkennen, maar ook snappen wat er staat en hoe de zinnen verband met elkaar houden. Het is belangrijk om nog veel te lezen in groep 4. Ook voorlezen is daarbij nog steeds een belangrijk aspect. Hier kan dan ook makkelijker ingegaan worden op leesbegrip.
Je kind leert in groep 4 doorlopende zinnetjes te lezen. Dat betekent ook dat je kind al gauw korte verhaaltjes kan begrijpen. De een is hier sneller in dan de ander, maar de kans is aanwezig dat je je kind binnenkort met een boek op de bank aantreft! Merk je dat je kind geen of heel weinig motivatie heeft om te lezen? Wacht dan niet af, maar bespreek het op school. Op latere leeftijd is het namelijk moeilijker om een kind te leren lezen. Tip: samen met je kind thuis oefenen kan een groot verschil maken om je kind beter én met plezier te laten lezen.
In de taallessen van groep 4 komen de moeilijkere letters nu aan bod. Denk aan de s of z, f of v, ch of g. Ook leert je kind het verschil tussen korte en lange klanken herkennen.
Weet jouw kind hoe laat het is? Binnenkort in ieder geval wel, want je kind leert klokkijken. Dus afspraken als ‘pas om 8 uur mag je uit bed komen’, zouden nu in principe begrepen moeten kunnen worden … Er wordt begonnen met de hele en de halve uren. Ook gaat de klas oefenen met grotere getallen optellen en aftrekken en wordt een begin gemaakt met de tafels. Vaak eerst de makkelijke tafels van 1, 2 ,10 en 5.
Zorg dat je een paar boekjes in huis hebt (van de bibliotheek of gekocht in de winkel) die aansluiten op het (AVI) leesniveau en de interesses van je kind. Dan kan je kind altijd, wanneer het maar wil, op een leuke manier oefenen met lezen.
Leren lezen is ook leren voorlezen. Vraag je kind eens of de rollen omgedraaid kunnen worden: je kind een zin, jij een zin (of een langer stukje). Zo is je kind actief bezig met het leren van de taal. En krijgt jij goed inzicht in wat je kind al kan.
In groep 4 maakt je kind steeds moeilijkere geldsommen. Speel eens winkeltje. Geef 10 euro en koop iets van 6 euro. Als je kind goed kan wisselen, maak de sommen dan wat moeilijker – het leren gaat nu snel. Een erg leuke (en nuttige) manier om samen bezig te zijn met rekenen.
Squla maakt leren leuk, maar ondertussen leert je kind serieus veel!
De games op Squla zijn volledig in lijn met de onderwijsdoelen van de overheid.
Squla is er voor peuters tot kinderen in groep 8. In elke groep wordt het niveau een stapje uitdagender.
Daan (ouder)
We hebben nu Squla een jaar of 5 en we zijn er nog steeds blij mee. Sluit goed aan op de lesstof van school. Perfect als aanvulling. De kinderen vinden het extra vak check-dit erg leuk!
Suzanne (leerkracht)
Er is heel veel oefenmateriaal en het spreekt kinderen aan. Je kunt differentiëren en er zitten ook leuke andere onderdelen bij, zoals tekenen, muziek of een nieuwsquiz!
T. (groep 6)
Ik vond tafels eerst moeilijk, maar nu kan ik het in een keer. Als ik Squla een cijfer mocht geven, geef ik een dikke 10+.
Nick (ouder)
Onze zoon vindt het erg leuk om te spelen met Squla. Trapsgewijs leert hij steeds meer. Het geeft een goed gevoel dat de “schermtijd” nu ook nog nuttig gebruikt wordt.
Henk (leerkracht)
Alle kinderen werken met plezier op Squla! Ik zet het in als extra werk, maar de kinderen ervaren het niet zo. Ze vinden het juist leuk! Voor mij moet het extra werk in de klas leuk en leerzaam zijn. Dit is beide onderdeel van de Squla-methode.
P. (groep 5)
Ik kan zelf kiezen wat ik doe, bijvoorbeeld: ik vind breuken moeilijk en hier kan ik het zelf goed oefenen!
Krista (ouder)
Squla is duidelijk, leerzaam, overzichtelijk en leuk. Mijn zoon geniet er zichtbaar van. Het ‘ren spelletje’ en de cadeautjes die je kunt ‘kopen’ zijn een extra stimulans..
Benjamin (leerkracht)
Het niveau past zich gemakkelijk aan. De kinderen kunnen voor zichzelf bezig zijn. Squla maakt gebruik van filmpjes en games. Dit past precies in de wereld van kinderen.
Wanneer ik het woord ‘Squla’ laat vallen, zijn alle ogen van de klas naar mij gericht. Wachtend totdat ik vertel dat ze aan de slag kunnen.
– K. (groep 4)
Aan elke einde van een opdracht is er altijd een minigame en dat is leuk!