Visual designer Herman aan het woord over hoe hij het Squla-poppetje ‘Q’ tot leven brengt

Pim

Bij Squla willen we elk kind helpen bij het ontplooien van zijn of haar volle potentieel. Dat doen we door middel van leuke en leerzame quizzen die spelenderwijs kennis overbrengen. Spelletjes worden extra leuk als ze qua beelden passen bij de belevingswereld van kinderen. Squla heeft twee visual designers in dienst die zorgen dat alles er visueel heel leuk en aantrekkelijk uitziet. Herman vertelt hoe hij dat doet en hoe hij het design van Squla dagelijks beter en leuker maakt.

Wat doe je bij Squla?

Ik ontwerp en animeer Q-poppetjes, game levels en special effects. Dit doe ik zowel in 2D (plat) als in 3D (met diepte, waar je omheen kan lopen). Tevens maak ik layouts voor quiz-schermen. Het is belangrijk dat je met plezier kunt kijken naar wat je leert. Als het er stom uitziet, gebruik je het toch minder graag.

Wat is het meest herkenbare beeldmerk van Squla?

Ons Q’tje! Toen ik bij Squla kwam werken was Q echt nog de letter Q uit ons logo. Het had nog geen benen en wel erg kleine handjes. Daar kon ik in mijn animaties niks mee. Dus ben ik met een tekening naar André (de oprichter van Squla) gestapt om hem te vragen of hij het leuk vond als ik Q beentjes en wat langere armen gaf. Dat vond hij helemaal leuk. Dus nu kan Q lopen, zwaaien, springen en nog veel meer!

Wat is het succes van het visual design van Squla?

We houden het simpel. We gebruiken relatief weinig kleuren. Qua vormen laten we ook veel details weg. Daardoor wordt een scherm van Squla op de pc, tablet of mobiel ook zo herkenbaar.

Waar ben jij trots op en wat kan er beter?

Ik ben trots op Q. En op ons kleurenschema, omdat de regenboog aan kleuren er in onze app en alle verschillende spellen die we maken, er hetzelfde uitziet. En op ons monstervoerspel dat we aan het maken zijn. Ik zou het leuk vinden als Q nog wat langere armpjes en beentjes krijgt. Dan kunnen de Q’tjes meer! 🙂 En misschien nog iets grotere knoppen en grotere vlakken met minder verschillende kleuren.

Welk visual design van een ander bedrijf vind je erg mooi en passend voor het doel dat ze nastreven?

Het spelletje ‘Threes!’ op de iPhone vind ik echt supermooi. Maar bijvoorbeeld ook ‘Journey’ en ‘Little Big Planet’ op de Playstation. Momenteel speel ik veel ‘Zelda’ op de Nintendo Switch. ‘Splatoon 2’ ziet er ook nogal dik uit.

Zijn er verschillen in de designs die je maakt voor de lagere of hogere groepen?

Ja, ik gebruik meer detail voor hogere groepen en minder in die voor de lagere groepen.

In hoeverre is de relatie tussen beeld, tekst en geluid belangrijk?

Nogal. Als ik een tof plaatje maak en er een spelfout naast staat, stort het geheel als een droevige taart in elkaar. En het geluid is ook erg belangrijk, mensen vinden het altijd erg grappig als we dat aan het opnemen zijn. 🙂

Wat zijn de trends in visual design en hoe speelt Squla hierop in?

Wij vinden ‘plat design’ wel tof, dat houdt in dat we geen zachte schaduwen gebruiken en weinig structuur in onze vlakken aanbrengen. Maar we nemen dat (en onszelf) ook weer niet al te serieus. We ontwerpen het hier in een team en voor ons is het vooral belangrijk dat het voor de gebruiker als één ontwerp(er) voelt.

Bij Squla zijn we op zoek naar nieuwe collega’s! Bekijk onze vacatures hier

Squla (pages)

Ontdek motiverende quizzen en games.
Twijfel je? 14 dagen geldteruggarantie!