Door Niels Ruitenbeek – Videoredacteur Squla
Het onderwijs in Nederland is de laatste jaren op één punt erg veranderd: de invoering van het digitale schoolbord (ook wel digibord genoemd). Dit heeft voor de leerkracht en kinderen de deur geopend naar een nieuwe wereld: de mogelijkheid om digitale leermiddelen in te zetten en gebruik te maken van instructievideo’s. Ook de huidige opkomst van tablets in de klas draagt hieraan bij. Uiteraard is het hierbij wel van groot belang hoe de instructievideo wordt ingezet. Als dit op de juiste manier gebeurt, kan dit zeker.
Reden 1 – instructievideo’s spreken aan
Het laten zien van een video in de les past heel erg bij deze tijd. De kinderen van nu zijn de hele dag omgeven door bewegende beelden: op televisie, via de tablet en hun mobieltje. Het inzetten van instructievideo’s in de les is in dat opzicht een logische stap. Het sluit heel erg goed aan bij de belevingswereld van het kind. Bovendien kunnen zaken als in eerder beschreven tips voor thuis realistisch rekenen op een hele beeldende manier worden toegepast.
Reden 2 – instructievideo’s zijn geschikt voor herhaling en het bekijken in eigen tempo
Voor veel leerlingen is instructie door een leerkracht toereikend. De leerkracht vertelt en de leerling luistert en kan vragen stellen. Het voordeel van instructie in de vorm van een video is echter duidelijk: je kunt de informatie op je eigen tempo tot je nemen. Als je iets niet snapt, kun je onderdelen van het filmpje herhalen. Ook kun je de instructie even pauzeren en op je eigen tijd bekijken. Deze strategie wordt toegepast bij ‘Flipping the Classroom’. Een concept waarbij, heel kort gezegd, het kind thuis instructievideo’s bekijkt en in de klas de verwerking ervan plaatsvindt door middel van opdrachten.
Reden 3 – met video haal je de wereld in huis
Een goede leerkracht kan bevlogen vertellen over wat er precies gebeurt bij het uitbarsten van een vulkaan. Ook kan de leerkracht er een mooie schematische tekening bij maken. Maar in een duidelijke instructievideo wordt hetzelfde verhaal verteld met als bonus ‘echte’ beelden van een vulkaanuitbarsting, een doorsnede (met bewegende lava) van een vulkaan en als klap op de vuurpijl de verwoestende gevolgen van de lava die de snelste weg naar beneden zoekt. Wat een video in twee minuten laat zien, kan een leerkracht onmogelijk in dezelfde tijd en met dezelfde impact voor elkaar krijgen.
Reden 4 – het aanbod van instructievideo’s is groot
Het gebruik van instructievideo’s is dus een waardevolle aanvulling op de traditionele manier van lesgeven. De leerkracht kan de instructie van de les op bepaalde punten nog helderder of aantrekkelijker maken. Bijkomend voordeel is dat er oneindig veel instructievideo’s op internet te vinden zijn. Het is hierbij natuurlijk wèl zaak voor de leerkracht (en eventueel de ouder) om duidelijke en betrouwbare filmpjes te gebruiken. Als daar goed naar gekeken wordt, wordt leren nog leuker!
Niels Ruitenbeek, videoredacteur bij Squla