In gesprek met Peter, gamedeveloper van Squla: ‘Het gaat om de juiste balans tussen gamen en leren.’

Pim

Squla vindt mensen het belangrijkste: zonder hen zou Squla nooit Squla zijn. Samen werken we iedere dag om Squla beter te maken zodat elk kind spelenderwijs leert en het beste uit zichzelf kan halen. Er komt best wel wat kijken bij het ontwikkelen van een spel. Hoe bouwen wij een quiz en hoe zorgen we voor het optimale effect? Peter is verantwoordelijk voor game-development bij Squla en vertelt hoe dat in z’n werk gaat.

Gamification is een ‘hot’ begrip. Wat is het eigenlijk precies?

Het toepassen van bewezen mechanieken uit de wereld van de games binnen andere – wat meer serieuze – domeinen, zoals educatie.

Welke successen liggen ten grondslag aan een goede manier van gamification?

Je hebt vooral gamedesign-specialisten nodig die goed aanvoelen wat er werkt bij de doelgroep. Daarnaast is het erg belangrijk om nieuwe features (functies) in testlabs met echte gebruikers te onderzoeken en achteraf goed te meten of het werkt. Daar leren we zelf ook nog steeds van. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld ontdekt dat kinderen die vaak naar het leaderboard (scorebord) kijken, bovengemiddeld actief zijn op Squla. Daarom hebben we dit onderdeel nu ook toegevoegd aan de app.

Hoe doet Squla dat?

We combineren gamen en leren op een evenwichtige manier. Zonder naar de ene of de andere kant door te schieten. We zouden bijvoorbeeld als beloning allerlei grappige YouTube-filmpjes kunnen laten zien aan kinderen. Dat zou waarschijnlijk bijdragen aan de fun-factor, maar ze leren er weer minder van. Het gaat dus om het vinden van de juiste balans.

Wat heeft Squla het afgelopen schooljaar ontwikkeld op dit vlak?

We hebben recent een heel nieuw multiplayer-format gelanceerd. Dit is een spel waarin kinderen vanaf groep 3 tegelijkertijd tegen elkaar spelen. Het is een hele toegankelijke manier van competitie. Je kunt op ieder moment meedoen, de rondes zijn kort en alle deelnemers winnen muntjes. Een grote groep kinderen vindt dat heel leuk en spannend. In het algemeen volgen we een aantal gamification-regels bij alles wat we doen. We belonen bijvoorbeeld kinderen doorlopend voor hun prestatie en inzet in een fijne omgeving die motiveert om verder te gaan.

Hoe wordt dat ontvangen door kinderen?

Wij krijgen feedback via panels (face-to-face), enquêtes, socialmediakanalen en mails naar de klantenservice van zowel ouders, kinderen als leerkrachten. Over het algemeen is de feedback heel positief. De grote uitdaging voor ons als team is het maken van een product dat kinderen en ouders meerdere jaren leuk en nuttig blijven vinden. We zijn vanuit productontwikkeling daarom heel kritisch op onszelf en kijken voortdurend waar het nog beter kan.

Wat zijn de belangrijkste trends?

Binnen het educatiedomein is personalisatie een van de grote trends. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van de juiste oefenstof en instructie op het niveau van een individueel kind (adaptiviteit). In het verlengde daarvan zou je ook rekening kunnen houden met speelvoorkeuren en gerelateerd gedrag. Houdt de speler van competitie of juist van samenwerken?
Een andere trend is om vakken aan te bieden die buiten het directe schoolcurriculum vallen, zoals vreemde talen, programmeren en 21st century skills.
Verder zien we dat kinderen steeds jonger in aanraking komen met telefoons en tablets. Ouders en leraren maken zich daar zorgen om. Voor platformen zoals Squla ligt er een uitdaging om hiervan de mogelijkheden optimaal en zinnig te benutten in het perspectief van leuk leren.

Wat gaat Squla komend schooljaar doen?

Wij willen graag aantonen dat leuk leren werkt. We gaan daarom verder in het ontwikkelen van features die de leeropbrengst kunnen versterken en ouders inzicht kunnen verschaffen in de voortgang van hun kind. Verdergaan in adaptiviteit is daar een belangrijk onderdeel van, maar ook het ontwikkelen van nieuwe multiplayer-spelvormen.

Wat zou beter kunnen bij Squla en waar ben je trots op?

Wij zouden heel graag nog veel sneller nieuwe dingen uit willen rollen en daarom zijn we ook aan het groeien als ontwikkelteam. Ik ben trots als ik met m’n dochter in het zwembad ben en een ander kind hoor zeggen dat Squla ‘vet’ is als ze onze Squla-rugzak zien :).

Bij Squla zijn we op zoek naar nieuwe collega’s! Bekijk onze vacatures hier.

Squla (pages)

Ontdek motiverende quizzen en games.
Twijfel je? 14 dagen geldteruggarantie!