Een toets?! Tips voor leerkrachten

Pim

De LVS-toetsen staan weer voor de deur. Als leerkracht wil je er alles aan doen om je leerlingen goed voor te bereiden op de toets, niet op de vragen natuurlijk. Maar je kunt je leerlingen wel extra laten oefenen, ze leren hoe je met stress om gaat én wat je kunt doen als je een antwoord even niet weet. Deze tips helpen je ervoor te zorgen dat je leerlingen bij de toets in hun volle kracht staan!

1. Ontspannen voorbereiding

Laat je leerlingen al wennen aan de vraagstelling van een LVS-toets of doorstroomtoets, voordat ze echt moeten presteren. Je kunt bijvoorbeeld samen in de klas voorbereiden met Squla, of de kinderen in hun eentje laten spelen met Squla. Zo raken ze vertrouwd met hoe de vraagstelling werkt. De toets wordt op die manier concreet, en voelt bij het maken ervan dan ook niet zwaar, maar gewoon als een werkje.

2. Bereid ook jezelf goed voor

Zorg ook dat je zelf goed voorbereid bent. Lees de handleiding die je krijgt goed door zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Toets je met de digitale versie? Zorg er dan voor dat je geregistreerd bent en de toetsen geïnstalleerd hebt.

3. Kijk alles in 1x na

Kijk de toets in z’n geheel na en geef ook niet half nagekeken toetsen terug aan de leerlingen. Doe alles in één keer. Zo blijf je zelf beter gefocust en krijg je een beter beeld van de sterktes en zwaktes van je leerlingen.

4. Tegenvallende score?

Soms komt het voor: een leerling presteert minder dan je had verwacht. Neem de testresultaten niet zomaar voor ‘waar’ aan, maar kijk goed waar het verschil aan kan liggen. Test eventueel door. Of voer een diagnostisch gesprek. De toetsen zijn momentopnames, misschien heeft dat ermee te maken. Of misschien is het faalangst. Er kunnen tal van redenen zijn waarom de score lager is dan verwacht. Ga op je eigen gevoel af.

5. Wees duidelijk over het doel van de toets

De toetsen worden soms zo groot en belangrijk gemaakt, terwijl dat helemaal niet hoeft. Maak je leerlingen dus duidelijk dat de toetsen bedoeld zijn om jouw beeld van de leerlingen te bevestigen. En in het geval van de LVS-toets om puur de voortgang en ontwikkeling van de leerling in kaart te brengen. Leg uit dat jij de leerlingen elke dag ziet, en dat er nog veel meer talenten en eigenschappen zijn die samen het hele plaatje vormen. Zo maak je er niet zo’n ding van en blijf je toch bij de kern van de zaak.

6. Vergeet de ouders niet

Wees niet alleen duidelijk naar de leerlingen, maar ook naar de ouders over wat het doel is van de toetsen. Het helpt om de verwachtingen van ouders realistisch te maken. Zo gaan ook zij er ontspannen mee om, wat weer goed is voor de leerlingen. Win win! Heeft een leerling last van spanning voor een toets? Jij kunt ouders hier tips over geven.

7. Je kunt beter niet…

  • … heel veel druk op de toets leggen. In de hogere groepen zeggen ‘dat het advies hier van af hangt’.
  • … toetsen op maandagochtend, vrijdagmiddag of vlak na een vakantie.
  • … leerlingen een al half nagekeken toets teruggeven. Hoe demotiverend is het als ze zien dat ze bij deel 1 de helft van de opgaven fout hebben!
  • … de Cito-resultaten (A t/m E of I t/m V) alleen gebruiken in het oudergesprek om het ‘niveau van de leerling’ aan te geven.
Squla (pages)

Ontdek motiverende quizzen en games.
Twijfel je? 14 dagen geldteruggarantie!