Squla
Voor alle vakken van de basisschool
Van spelen in groep 1 en 2, gaat het in groep 3 echt over naar leren werken aan een tafeltje. Je kind is geen kleuter meer: het echte leren begint. De kinderen krijgen vanaf nu les in bepaalde vakken, zoals rekenen, lezen en schrijven. Afgeleid terwijl de leerkracht iets uitlegt? Dat is eigenlijk niet meer de bedoeling: het wordt veel meer stilzitten en opletten. Toch is er zeker in het begin van het schooljaar ook nog speeltijd. Wat gebeurt er verder allemaal in groep 3?
Je kind krijgt meer ruimte om zelfstandig te werken. Waar je kind in groep 2 nog met anderen in de huishoek ging spelen of samen ging knutselen, zal hij of zij nu steeds vaker zelfstandig werken aan taakjes. Bijvoorbeeld lesjes rekenen, lezen of schrijven. Een nieuwe uitdaging!
Je kind gaat de basisprincipes van de rekenkunst onder de knie krijgen. Eerst door de tekens te leren kennen: plussen en minnen, de getallen tot 20, het =-teken. In groep 1 en groep 2 zijn deze vast al eens voorbijgekomen, maar nu wordt er ook echt mee gewerkt. De eerste sommetjes worden gemaakt; meestal met een verhaaltje om het te verduidelijken. 1+1=2 moet nu een eitje zijn! Tip: oefen zelf thuis met je kind door af en toe te vragen hoeveel mandarijnen er bijvoorbeeld in de fruitschaal liggen.
Maan, roos, vis – misschien ken je zelf deze eerste woordjes nog wel. Je kind leert deze woorden nu ook lezen, net als andere woorden met drie of vier letters. Hoewel tegenwoordig meestal niet meer gestart wordt met ‘maan’, maar vaak met: ik – maan – roos – vis. Het woordje ‘ik’ leren de kinderen meestal al in het ‘wenmomentje’ als ze een keertje in groep 3 gaan kijken vanuit de kleuterklas. Zo leert je kind al snel woorden herkennen en letter voor letter te lezen. Sommige kinderen zijn snel met lezen en kunnen dit al vóór groep 3. Die krijgen in groep 3 dan vaak al wat moeilijkere woorden om te oefenen.
Leren schrijven is oefenen, oefenen, oefenen. Leerkrachten beginnen vaak met de makkelijke letters, zoals de i en de o. Vaak gaan leren lezen en leren schrijven hand in hand. Dus ik, maan, roos, vis (en de eigen naam) zijn vaak de eerste woordjes. Het is heel leuk om letters die je net kunt lezen, meteen ook zelf te mogen schrijven. Schrijft je kind letters in spiegelbeeld? Niets aan de hand hoor! Het kleuterbrein maakt geen onderscheid tussen links en rechts. Gewoon lekker laten schrijven dus. Hoofdletters komen nog niet aan bod. En let op de letters worden fonetisch uitgesproken (hoe ze klinken). Dus niet ’em’ voor de M, maar ‘mmm’. Als je dan het woordje maan aan elkaar plakt m-aa-n dan is dit ook makkelijker te lezen.
Kramp in de vingers! Je kind leert in groep 3 om een pen of een potlood op de juiste manier vast te houden. De fijne motoriek en een vloeiende schrijfbeweging zijn niet voor ieder kind even gemakkelijk, vooral voor jongetjes niet. Een goede pengreep is wel heel belangrijk, ook om er op jonge leeftijd aandacht voor te hebben; de greep later nog herstellen is moeilijk.
Tip: oefen de juiste pengreep ook thuis. Kinderen moeten (ondanks dat er veel op computers wordt gewerkt) veel schrijven. Als dat niet snel genoeg of goed genoeg lukt, kan dat later voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld bij het maken van proefwerken.
Omdat de nadruk meer op werken ligt dan in groep 1 en 2, ziet ook het klaslokaal er anders uit. De opstelling van de tafels bijvoorbeeld, en wat er aan de muren hangt. Een goede tip is daarom om al van tevoren een kijkje te nemen in het nieuwe klaslokaal. Zo went je kind al een beetje aan de overgang van spelen naar werken.
Ontdek motiverende quizzen en games.
Twijfel je? 14 dagen geldteruggarantie!